We zijn alweer bijna op 1/3e van de tijd. What?!

Op dinsdag 11 November hadden we geen school, vanwege Rememberance Day. Dat is de dag dat de Canadezen iedereen herdenken die gestorven is voor hun land, tijdens welke oorlog dan ook. Iedereen draagt rode poppy's (klaprozen), en als je in de week voor Rememberance Day in een winkel bent, kun je deze poppy's ook krijgen.

Wij zijn met het gezin naar een Rememberance Day Ceremony geweest, in downtown Halifax, bij een Veteranenziekenhuis. De ceremonie duurde niet lang, maar was wel heel indrukwekkend. Er waren veel mensen, ook veel veteranen.

De dag voor Rememberance Day hadden we op school een ceremonie, door en voor leerlingen. Er werden gedichten voor gedragen (in het Engels en in het Frans), er werden toneelstukken opgevoerd en natuurlijk de stilte. Het was erg indrukwekkend om de normaal ontzettend rumoerige tieners ineens doodsstil te zien.

Woensdag 12 November. Dat betekent weer Junior Achievement. De rest van de posities zijn gevuld, en we hebben ook een aantal prototypes gemaakt voor ons product. Aanstaande donderdag, 20 November, is het event”Pitch it!”. Pitch it! is een event voor alle Junior Achievement ondernemingen in de regio, waar elk bedrijf hun product of activiteit “pitcht”. We bespreken dan ons product, het bedrijf en de cijfers (denk aan break-even-afzet, de kosten, etc...) voor een jury van 3/4 mensen. Ik ben gekozen als een van de pitchers, omdat ik de VP van Marketing en Sales ben, wat toch wel een belangrijke rol is in het bedrijf. Ik zal iets gaan vertellen over onze doelgroep en de manier waarop we ons product gaan promoten etcetera. Ik ben er een beetje zenuwachtig voor, maar ik heb er wel heel veel zin in.

Zaterdag 15 november....Mijn verjaardag! Eindelijk 18! Ik stond wel vroeg op, want naast mijn 18e verjaardag was het ook de dag van de Executive Training van Junior Achievement. Dat betekende in nette kleding naar de Saint Mary's University, in Halifax. Elisabeth en ik waren de enige van ons bedrijf die er waren, omdat de rest andere verplichtingen hadden.

De trainingsdag begon om half tien, met de registratie. We moesten onze namen opschrijven, en welke drie presentaties van drie verschillende vice president-posities we wilden zien. Wij hadden ons ingeschreven voor de VP of IT (Elisabeth's positie), VP of Marketing and Sales (mijn positie) en VP of production. Maar voor dat we deze presentaties bezochten, zaten alle Junior Achievers in een grote zaal, waar we een aantal gezamelijke presentaties bekeken. De eerste was eigenlijk niet echt een presentatie, maar we moesten met verschillende bedrijven van JA samenwerken om een zo hoog mogelijke winst te maken. Het idee was dat wij een toren gingen bouwen, met zo min mogelijke kosten en de toren moest zo hoog mogelijk worden, want de hoogte van de toren was het inkomen. We kregen een lijst met onderdelen die we konden kopen om de toren te bouwen, en ja, er was echt een 'winkel' waar we echte spullen konden 'kopen'. (Niet met echt geld natuurlijk). Ons bedrijf “Build it!” had een winst gemaakt van $700,-, wat niet verkeerd is. Helaas hadden we niet gewonnen, maar, we hadden ook niet verloren.

Na deze activiteit hadden we een paar korte presentaties, en na de laatste presentatie hadden we lunch: Pizza! Yum.

Na de lunch hadden we de individuele presentaties. Ze waren heel interessant, en vooral van de Marketing & Sales presentatie heb ik wat opgestoken, wat natuurlijk wel fijn is, als VP of Marketing and Sales.

Aan het eind van de presentaties gingen we naar huis, en raad eens...? Het sneeuwde! Ja, ik heb op mijn 18e verjaardag, 15 november, buiten in de sneeuw gestaan. Heel leuk, maar ook best vreemd, en een klein beetje te koud om in een jurkje te staan wat tot iets boven je knie komt.

Toen we thuiskwamen heb ik snel wat warmers aangetrokken, want mijn vorige outfit was toch echt wat aan de frisse kant. We hebben even avondgegeten, en daarna kwam Rebecca ineens naar boven met een taart! Heel leuk :) Ik heb dus toen even de kaarsjes uitgeblazen, en daarna genoten we van de taart. Het was een ijstaart, met chocladeijs, vanilleijs en een soort chocoladesaus in het midden.

's Avonds hebben we een paar films gekeken, niets bijzonders. We hadden namelijk daarvoor twee films gehaald bij de bieb; the Woman in Black en The Proposal. We hadden geen van allen the Woman in Black gekeken, dus we hadden besloten die als eerst te kijken. Keep in mind; the Woman in black is een thriller/horror, en we hebben het niet afgekeken omdat we om de 10 seconden zo ongeveer een hartverzakking kregen van de schrikmomenten. Dus hebben we snel the Proposal opgezet en dat was wel een goed idee.

Wink

Dinsdag 18 november: weer een schooluitje! Deze keer niet met Foods12, maar met Visual Arts 12. We gingen naar de lokale Kunstuniversiteit NSCAD in Halifax. En wauw, het was een ervaring. We kregen een tour door twee lokaties, door een vierdejaars. De lokaties zijn heel groot, maar ook heel verschillend! De eerste lokatie waar we heengingen was in het midden van de stad. Het was een soort doolhof, want er waren heel veel deuren en heel veel trappen, en ik had op een gegeven moment niet meer door op welke verdieping we zaten (er zijn in totaal 5 verdiepingen). Ze hadden ontzettend veel apparaten voor kunst en mogelijkheden. Ook vertelde onze tourguide dat bijna alle faciliteiten van NSCAD 24 uur per dag, 7 dagen per week open zijn, voor unlimited gebruik. Gaaf! Na de lunch gingen we naar de lokatie bij de pier. Heel anders dan de eerste lokatie! Hoe klein en claustrofobisch de eerste lokatie soms kon zijn, zo groot was de tweede lokatie. Op de tweede lokatie was vooral kleiwerk en metaalwerk. Helaas is zijn de kosten twee keer zo hoog voor niet-Canadezen. Helaas, pindakaas.

Wink

Maar goed, morgen is er weer Junior Achievement, waar ik waarschijnlijk ga oefenen voor Pitch it!, wat aanstaande donderdag is. Spannend!

Ik wil iedereen nog even een keer heeel erg bedanken voor alle verjaardagswensen, kaarten en cadeautjes!

Liefs,

Annejet

Laura Schoenmaker

Hey Annejet . Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Kreeg acuut trek in die ijstaart :) Heb je verhalen weer gelezen. Je bent daar goed bezig ! Geniet nog van het 2/3 deel . Succes met alles.

Groetjes Laura